Fișă de articol.

Image Alt

L'exposition generale de 1906 reflectee dans les medailles

Autori
Limba de redactare franceză
Descriptori
Excerpt Articolul prezintă un aspect legat de manifestările prilejuite de sărbătorirea anului jubiliar 1906 şi anume medaliile bătute pentru comemorarea Expoziţiei Generale Române organizate în Parcul Carol cu această ocazie. Sunt prezentate doar medaliile dedicate comemorării Expoziţiei, nu şi Jubileului, piesele oficiale, create de gravori consacraţi (Menachem Carniol Fiul, Theodor Radivon, Carol şi Friedrich Storck, Şaraga, Tony Szirmai), ale căror creaţii se înscriu printre cele mai valoroase piese medalistice româneşti. Prima piesă prezentată este medalia de participant la Expoziţia Generală Română, autor Menachem Carniol Fiul, 62 mm, emisă din aur, argint, bronz, argintate şi aurite, care prezintă pe revers o alegorie înfăţişând o ţărancă torcând, în spate perspectiva Expoziţiei şi în jur 12 ecusoane cu steme de judeţe. Muzeul Naţional de Istorie a României deţine exemplare fără dedicaţie precum şi medaliile conferite colonelului de artilerie V. Parfeni şi Fraţilor Hassan. Următoarea piesă oficială este placheta „Colaboratorilor Expoziţiei”, autori R. Cizek şi Resch, 70,5x57,5 mm. Muzeul deţine exemplare din argint, bronz şi bronz argintat. O altă piesă oficială este “Medalia Expoziţiei”, pe avers cu o imagine simbol a societăţii româneşti, trecute, actuale şi viitoare, redată prin grupul alcătuit dintr-un dorobanţ, muncitor şi ţăran şi o legendă sugestivă – “Am fost – Sunt – Şi voi fi”. Medalia s-a bătut din argint, bronz argintat şi aurit, cu toartă şi fără. Tot dintre piesele oficiale este prezentată o insignă a Expoziţiei, din metal comun, emailată în culorile tricolorului. O piesă deosebită este placheta „Expoziţiei Generale Române”, unifacies, piesă proiectată de Alex. I. Ghyka, secretarul comitetului de coordonare a lucrărilor de organizare a Expoziţiei; piesa a fost gravată în atelierul lui Resch. Placheta prezintă imaginea care a însoţit permanent festivităţile jubiliare – regele Carol I alături de împăratul Traian, asociată Fecioarei Maria ocrotititoarea. Piesa este un unicat, impresionează prin eleganţa liniei desenului şi emoţionează prin simbolul puţin naiv. Sunt prezentate şi două medalii omagiale dedicate organizatorilor. Două medalii pentru comisarul general al Expoziţiei, dr. C-tin Istrati, personalitate deosebită, om de ştiinţă (fost preşedinte al Academiei Române, secretar perpetuu al Societăţii de ştiinţe, descoperitorul unei clase de materii colorante – numite “Franceine” ca omagiu sdus Franţei), politician şi organizator desăvârşit. Este o piesă de 62 mm lucrată de Carniol Fiul, bătută de colaboratori pentru munca profesorului depusă pentru organizarea Expoziţiei, pe revers cu imaginea Palatului Artelor din Parcul Carol; a doua, o medalie dedicată de expozanţi, colaboratori şi jurii, are 90 mm şi impresionează prin portretul şi alegoria de pe revers. O medalie omagială i-a fost dedicată şi lui Ioan N. Lahovary, de către funcţionarii Ministerului Agriculturii şi Domeniilor al cărui ministru era în anul jubileului. Piesa, de 71x46 mm, s-a emis în anul următor şi este opera sculptorului Friedrich Storck. Pentru cei 40.000 expozanţi s-au distribuit numeroase premii, decernate la Arenele Romane pe data de 5 noiembrie, în prezenţa familiei regale şi delegaţilor străini. În amintirea premiilor obţinute de produsele lor, unii expozanţi au bătut mici medalii comemorative. Muzeul Naţional de Istorie a României deţine o minimedalie ovală din bronz aurit, cu toartă, pentru un „Grand Prix 1906” acordat de Expoziţia Generală Română pentru vinul Rhein sec, precum şi o medalie amintind cele două diplome de onoare şi două medalii de aur obţinute de “Ciocolata Riegler”, piesă din bronz, 20 mm. Pentru vizitatorii Expoziţiei s-au bătut jetoane din aluminiu de 32 mm – “Souvenir din Bucureşti 1906”, care se vindeau în interiorul Expoziţiei. Acestea prezentau imaginea unor clădiri istorice cu mare impact asupra românilor (CEC-ul, Turnul Chindiei); cei care doreau puteau grava, la cerere, numele şi data vizitării Expoziţiei. Se păstrează în patrimoniul muzeului astfel de jetoane cu numele Margaretei Emandy, Ioan Popescu din Hârşova, Balassinovici din Buzău, Didina L. Dimitriu, Iancu H. Ionescu din Bârlad. Tot în interiorul Expoziţiei s-au distribuit jetoane cu valoare, de exemplu „25 Bani Valabil în interiorul Expoziţiei”, din bronz, 21 mm. Dintre ţările străine care au expus, o medalie şi o plachetă amintesc Austria. Astfel, este prezentată “Placheta Expoziţiei austriece organizată de un comitet austriac”, 50x69 mm, lucrată de Hella Unger şi “Medalia vizitei primarului Vienei Karl Lueger la Bucureşti” cu această ocazie. În încheierea prezentării sunt menţionate trei piese bătute pentru comemorarea jubileului celor 40 ani de domnie a regelui Carol I, care au pe avers sau revers imaginea Expoziţiei devenită un simbol, considerată de monarhie, atât ca o realizare a statului, dar şi a sa. Acestea sunt placheta “Intrarea în ţară a principelui Carol de Hohenzollern Sigmaringen, din bronz, 70,5x47,5 mm, semnată Radivon. Pe avers apare portretul principelui Carol cu favoriţi, în redingotă cu papillon, singurul portret de acest fel din medalistica sa, alături de portretul devenit clasic, cu uniforma de ofiţer cu decoraţiile pe piept. Pe revers este plasată o alegorie din care face parte şi imaginea Palatului Artelor din cadrul Expoziţiei. A doua este placheta “Părinţilor Neamului Românesc Traian şi Carol I” emisă de Societatea Numismatică Română, lucrată de Carol Storck, unde, pe avers, sunt portretele celor doi conducători şi imaginea unor clădiri reprezentative din Bucureşti. Reversul aminteşte alte două realizări de seamă ale românilor sub conducerea celor doi – podurile de la Drobeta Turnu Severin şi Cernavoda. Ultima piesă este placheta “Regele veghează – România înfloreşte”, realizată de L. Stelmans, care prezintă pe avers, alături de alte elemente deosebit de frumoase, perspectiva Expoziţiei dinspre intrare până spre Palatul Artelor. Reversul înfăţişază o maiestuoasă scenă alegorică reprezentând poporul - ţărănimea, armata, asupra cărora veghează Regele.
Paginaţia 111-131
Descarcă fişierul
Titlul volumului de apariție
  • Muzeul Naţional; XVIII; anul 2006